img-01

Haber & Etkinlikler

Bilgi Arama

Satış Sonrası Servis Hizmetleri Yönetmeliği

2025-07-18

SAYI: ÖZDERİN 2025/19

Bu bültenimizde üretici veya ithalatçıların, ürettikleri veya ithal ettikleri malların kullanım ömrü süresince, satış sonrası bakım ve onarım hizmetlerini sağlamak zorunluluklarına ilişkin usul ve esasları düzenleyen 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 58. maddesi ile bu maddeye dayanılarak hazırlanan Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği (“Yönetmelik”) ile ilgili bazı temel bilgiler verilerek üretici ve ithalatçı işletmeler nezdinde farkındalık yaratılması amaçlanmıştır.

Üretici veya ithalatçıların satış sonrası hizmet sunmakla yükümlü olduğu mallar Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliğine ekli[1]Satış Sonrası Hizmet Verilmesi Zorunlu Olan Tüketici Ürünleri Listesi” nde sayılmıştır. Söz konusu listede bu malların kullanım ömürleri ile azami tamir sürelerine de yer verilmiştir. Bu listede yer alan mallar sektörüne göre ayrıştırılmış olup içerisinde sağlık ürünlerine dair cihazlar, ısıtma ve havalandırma cihazları, sıhhi tesisat cihazları, güvenlik ve alarm sistemleri, elektrik üreten cihazlar ve tesisatlar, kapı ve pencere sistemleri vb. gibi çok sayıda malzeme ve ekipman bu Yönetmelik kapsamına girmektedir. İlgili yükümlülükler üretici ve ithalatçıların, aracı sağlayıcı satıcıların satış sonrası vermesi zorunlu hizmetlerini kapsama aldığı kadar, herhangi bir üretici veya ithalatçıya bağlı olmaksızın faaliyette bulunan servis istasyonlarının kriterlerini, üretici ve aralarında bir akitle yetkilendirilen servislerin birlikte sorumluluklarını da düzenlemektedir.

Yönetmeliğe göre üretici veya ithalatçılar, ekli listede yer alan her mal grubu için belirtilen kullanım ömrü süresince, satış sonrası hizmetleri sağlamak üzere yine ekli listede tespit edilen yer, sayı ve özellikte yetkili servis istasyonunu, yeterli teknik kadroya sahip şekilde kurmak zorundadır. Ayrıca üretici veya ithalatçılar, yetkili servis istasyonlarını kendileri kurabileceği gibi verilen hizmetlerden sorumlu olmak şartıyla kurulu bulunan servis istasyonlarından veya servis organizasyonlarından da faydalanabileceklerdir. Burada dikkat edilmesi gereken bir diğer husus üretici veya ithalatçıların, Bakanlıkça[2] onaylı satış sonrası hizmet yeterlilik belgesi alması zorunlu tutulmaktadır. Ayrıca tüm yetkili servis istasyonu bilgilerinin Bakanlık tarafından oluşturulan Servis Bilgi Sistemine ilişkin internet sitesine otuz gün içerisinde doğru ve eksiksiz bir şekilde girilmesi ve servis bilgilerinde değişiklik olması durumunda bu bilgileri güncellemesi zorunludur.

Bahse konu Yönetmelik kapsamında bir malın tamir edilmek üzere yetkili servise bırakılmasından itibaren azami tamir süreleri belirlenmekte, bir mal servise bırakıldığında ilgili servis istasyonunca düzenlenmesi gereken belgelerin neler olması gerektiği, satılan bir malın kullanım ömrü süresince üreticilerin ve ithalatçıların tüketicilere karşı bakım, onarım ve yedek parça temin yükümlülükleri ile usulleri, tüketicilere satılan malların periyodik bakım gerektirmesi halinde ilgili malın satışında bulundurulması gereken kullanım kılavuzunda yer alması gerekenleri detaylandırmaktadır. Yine garanti süresince verilecek olan servis hizmetlerinde, kullanıcı hatası durumları hariç, tüketicilerden herhangi bir ad altında servis ücreti alınmayacağı hüküm altına alınmaktadır. Yönetmelikte yer alan bu gibi operasyonel detayların tüketicilere satılmak üzere mal üreten veya tedarik eden hatta üretici veya ithalatçı rolü olmaksızın yalnızca satışını yapanların ilgili departmanlarınca kontrol edilmeli, eğer bu servis hizmetleri 3.bir tarafa devredilmişse/3. bağımsız bir tüzel kişilik yetkilendirilmişse, bu 3.taraf yetkili servisin ilgili yükümlülükleri yerine getirdiği belirli aralıkla denetlenmelidir.

Burada sorumluluk hukuku ve ilkeleri gereği dikkat edilmesi gereken üretici veya ithalatçılar, aralarında bir akitle işi ayrı bir organizasyonu ve tüzel kişiliği bulunan yetkili servis istasyonlarının devretse dahi, satış sonrası hizmetlerin sağlanmasından ve yürütülmesinden yetkili servis istasyonları ile birlikte müteselsilen sorumlu olacaktır. Ayrıca üretici veya ithalatçı olmamakla yani yetkili servis istasyonu kurma yükümlülüğü bulunmamakla birlikte ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye o malı sunan ya da mal sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiler de Yönetmeliğin 14. maddesine göre ithalatçının herhangi bir şekilde ticari faaliyetinin sona ermesi hâlinde mala ilişkin bakım ve onarım hizmetlerinin sunulmasından garanti süresi boyunca satıcı, üretici ve yeni ithalatçı müteselsilen sorumlu olacaklardır.

Yukarıda yer alan hususlarla ilgili herhangi bir sorunuz halinde bizimle iletişim kurabilirsiniz.

 

 

Saygılarımızla,

Av. Senem Nimet Çetin

Danışmanlık Departmanı ve Uyum Yöneticisi